Masterplan Oudewater door ondernemers en bewoners

Algemene ideeën:

  • De auto ‘’te gast’’ maken in de binnenstad. Hiermee zorg je ervoor dat de snelheid eruit gaat en auto’s zich moeten aanpassen
  • Slinger/ knik behouden in de straat voor de veiligheid
  • Geen plantenbakken, dit vind iedereen onveilig
  • Op zaterdag en zondag vanaf 16:00 uur binnenstad autovrij maken, door middel van palen.

Voorstel rijrichting van de binnenstad:
Het idee is een soort H-rijrichting te maken: je komt binnen via de Donkere gaard dan steek je, voor het Marktplein, over naar de Leeuweringerstraat en dan rijd je weer terug de stad uit. Je maakt een half rondje.

Aan de andere kant komt je binnen via: Havenstraat, Korte Havenstraat dan steek je weer het Marktplein over naar de Peperstraat en dan rijd je weer de stad uit.

Je verdeeld de stad dus in 2 helften, zo kun je voorkomen dat de auto’s de hele stad in 1 keer kunnen doorrijden. Wij verwachten dat ze dan gericht naar de winkels gaan waar ze willen zijn en anders de auto verderop parkeren.

Dit is veiliger voor de horeca op het Marktplein omdat er dan geen auto’s meer dicht langs het terras kunnen rijden.

Op de tekening word het een stuk duidelijker.

Dit kan geregeld worden met de palen die er nu al zijn, aangezien dit ook vroeger de rijrichting was.

Korte havenstraat:

  • 3 parkeervakken + 1 mindervalide + fietsenrek   (op tekening uitgetekend). Bomen tussen de parkeervakken kunnen blijven staan. Dus parkeervakken behouden zoals het nu is, en 1 parkeervak weg voor fietsenrekken.

Peperstraat:
Huidige situatie 1 parkeervak, deze komt in het nieuwe plan te vervallen. Dat is ok voor iedereen.

Leeuweringerstraat:

  • Als eerste valt ons op dat er weinig fietsenrekken dicht bij het Marktplein ingetekend zijn. Hier moeten er veel meer van komen en dan rondom het Marktplein.
  • Combi van mindervalide parkeervak + laad- en losplaats, voor de Wereldwinkel (uitgetekend op de tekening), + 1 normaal parkeervak. Dit kan vanwege de ruimte.
  • Mindervalide plek bij de kerk wordt een normaal parkeervak.
  • Bord plaatsen met Shop & Run, max 30 min met parkeerschijf. Deze borden neerzetten bij de parkeerplekken vlak bij de vers winkels. Dus in de Leeuweringerstraat en de korte havenstraat. (Zie foto)
  • Meer fietsenrekken plaatsen in de Verkensteeg. Zo veel mogelijk.

Donker gaard:
Hier verdwijnen voor de Hema de parkeervakken, nu is er helemaal niks ingetekend. Hier graag fietsenrekken plaatsen. Uit ervaring is gebleken dat fietsers die op het Marktplein willen zijn hun fiets zo dicht mogelijk willen parkeren. Daar is nu geen mogelijkheid voor. Dus rondom het Markplein meer fietsenrekken.

Samenvatting van de parkeervakken in de binnenstad:
Er komen in het huidige plan 10 parkeervakken te vervallen, wij vragen  5 parkeervakken terug + 1 invalide plek +  1 laad- en losplaats combi met invalideplek.

Dan nog een opmerking over het huidige plan:
Zowel Hocus Pocus (Remon) en Kip en Lekker (Nelleke) hebben een terras vergunning. Nu zijn er tegenover de winkels fietsenrekken getekend. Die fietsenrekken moeten verwijderd worden omdat auto’s moeten uitwijken voor het terras. Dit is niet mogelijk met de fietsenrekken zoals dit getekend is.

Dit is in het kort samengevat, op de tekening is het duidelijk uitgetekend. Deze zullen we meenemen naar de vergadering van maandag 25 april om 09:30. We gaan dit zo indienen als omschreven. 

Mocht je de tekeningen willen zien, laat het me dan even weten via mailadres: talithasnoek@gmail.com.

Met vriendelijke groet,
Talitha Ultee
Keurslagerij Ultee