Verslag bijeenkomst ondernemersverenigingen, gemeenteraad en college van B&W

Een prima vergadering waarbij de diverse werkgroepen van de BVO, NOVO en LTO in samenwerking met de gemeente de voortgang van diverse projecten bespraken. Waaronder de infrastructuur en het vervoer in en rondom de gemeente Oudewater, de arbeidsmarkt, toerisme en de economische agenda. Dit is het verslag:

Datum: 30 november 2017
Tijd: 20.00 uur
Locatie: Stadhuis, Visbrug 1, Oudewater
Foto: Fred van Schaik

Aanwezigen: Marleen van Dam, Jeroen Harzing en Hans van Raay (BVO), Fred van Schaik (VITAP), Piet Bongers (LTO), Dirk Huckriede (ZZPMO), Joost Middelman, Simone Bogaartz en Bianca Tettero (NOVO), Jo-Ann Oskam en Allard Amelink (The Alignment house), Marco van Burgsteden (CROW), Inès Wesselingh en Peter Ewalts (gemeente Oudewater), Pieter Verhoeve en Bob Duindam (College van B&W Oudewater), Dolf Wildeman, Ignace Boreel, René van de Hoogen, Gijs Hoogenboom, Sam v.d. Klis, Vincent Bos, Ben van Winden (boerderij van Winden) en Kees de Bruijn (raadsleden Oudewater), Diana Verburg (verslag)

1. Welkom en opening door Marleen van Dam, voorzitter BVO 

Marleen van Dam opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Zij geeft een toelichting op de agenda. Vanuit de werkgroepen van de Economische Agenda zullen presentaties worden gegeven.

2. Actualiteit uitvoering Economische Agenda met een presentatie van de werkgroepen 

Inès Wesselingh rapporteert namens de gemeente aan de hand van een presentatie over de stand van zaken met betrekking tot de Economische Agenda van Oudewater.

Bob Duindam informeert de aanwezigen over de resultaten van de inschrijving van Tappersheul 3. Hij geeft aan dat er sprake is van een grote overinschrijving. Op dit moment is de gemeente bezig om alle aanvragen in kaart te brengen. Het streven is om vanaf 1 april 2019 te starten met de realisatie van dit bedrijventerrein.

Marleen van Dam geeft een presentatie namens de werkgroep Arbeidsmarkt. Onderdeel is de website: www.oudewaterwerkt.nl. De BVO heeft initiatief genomen voor deze website. Zij geeft een toelichting over de mogelijkheden van deze nieuwe website. Het is de bedoeling dat de website op 1 december 2017 wordt gelanceerd. Gevraagd wordt of er ook ruimte gemaakt wordt op de website voor mensen die werk zoeken (bijvoorbeeld de mogelijkheid om een CV te uploaden). Hier wordt inderdaad over nagedacht, een nadeel is dat een dergelijke database bijgehouden moet worden. Eerst wordt alles in het werk gesteld om de eerste fase goed te laten functioneren. Wellicht kan daarna ook ruimte gecreëerd worden voor werkzoekenden. Verder wordt door Bob Duindam gevraagd of er ook ruimte is voor speciale Oudewaterse activiteiten, zoals de ‘Kom-binnen-bij-bedrijven’-dag. Dit is inderdaad mogelijk. Gesteld wordt dat niet alle informatie op de website kan worden geplaatst. De website moet overzichtelijk blijven. Daarnaast wordt opgemerkt dat de website gratis ingezet kan worden voor BVO-leden en dat anderen tegen betaling (lidmaatschapsbedrag van een jaar BVO) hier ook gebruik van kunnen maken. Aan de gemeente wordt gevraagd of zij haar vacatures wil gaan plaatsen op de website.

Allard Amelink geeft een presentatie namens de werkgroep Wonen in Oudewater. Dit is een onderdeel van zowel de Economische Agenda als van de Kracht van Oudewater. De werkgroep heeft als onderwerp “meer ruimte voor jongeren om te wonen”. Het is een traject voor en door Oudewaternaren en niet alleen van de gemeente. De werkgroep staat open voor goede ideeën of aanmeldingen voor deelname , deze kunnen gemaild worden naar: a.amelink@alignmenthouse.nl.

Helaas kan Jan van Dam niet aanwezig zijn om de presentatie van de werkgroep Nieuwe Vervoersconcepten te houden. Peter Ewalts zal dit in zijn plaats doen. De werkgroep heeft gekeken naar zowel de binnenstad als het buitengebied. Wat betreft de binnenstad stelt de werkgroep voor om te starten met het probleem zwaar vrachtverkeer. De werkgroep doet een oproep aan de gemeenteraad en het college om een besluit te nemen om verkeer boven een bepaald tonnage te weren uit de binnenstad als een eerste stap. Voorwaarde is dat de NOVO toetst bij haar leden of er

voldoende draagvlak is voor deze aanpak. Stap twee is de overstap op klein stadsvervoer. Stap 3 is de invoer van venstertijden voor bevoorrading. Stap 4 in de introductie van nieuwe vervoersconcepten zoals overslagpunten aan de rand van de stad. Ook voor het buitengebied geldt het probleem van grote en zware voertuigen. Daarnaast is er vaak sprake van veel doorgaand verkeer (bijvoorbeeld als de A12 dicht is). De werkgroep stelt dat er eerst nog verkennend onderzoek nodig is naar de samenstelling van de vervoersstromen in het buitengebied. Dit onderwerp is aan de orde geweest, maar de werkgroep heeft echter een keuze moeten maken en heeft gekozen voor bevoorrading binnenstad en transport buitengebied. Dit zijn nu de prioriteiten. Een aantal tekeningen (gemaakt door Klaas Hemke van Meekeren) wordt getoond. De problemen worden zo op een treffende manier gevisualiseerd. Verder vraagt men zich af of dat genoemde verkeersbewegingen niet meer parkeerproblemen zullen veroorzaken. Gesteld wordt dat dit niet de opdracht is van deze werkgroep. Gevraagd wordt naar het openbaar vervoer. Dit is een lopend actiepunt. Zo heeft de VITAP een enquête uitgevoerd onder haar leden om de behoefte te peilen naar openbaar vervoer.

Dit is de tussenstand van de producten van deze werkgroep.

Extra aandacht wordt gevraagd voor het openbaar vervoer in Oudewater, bijvoorbeeld het traject station Woerden-Tappersheul-Binnenstad. Op Tappersheul zijn er regelmatig parkeerproblemen. Veel werknemers (ook jongeren) komen met de auto. Gesproken wordt over andere creatieve oplossingen bijvoorbeeld het inzetten van (snel)fietsen. Een ieder wordt gevraagd om hierover na te denken. Geopperd wordt om dit onderwerp breder te trekken en onderzoek te doen naar de vervoersbehoefte van alle bewoners van Oudewater.

Jeroen Harzing geeft een presentatie over een voorbeeld van een nieuw vervoersconcept, namelijk de ‘Touw-trein’. De bedoeling is dat deze elektrische “trein” door Oudewater gaat rijden in het buitengebied. Het zou de nieuwe toeristische attractie van Oudewater kunnen worden. Hij geeft aan dat er nog diverse praktische problemen opgelost moeten worden, maar dat de vooruitzichten goed zijn. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden om dit nieuwe vervoersmiddel in te zetten. Vanuit de aanwezigen wordt voorgesteld om ook de buurt waar de ‘Touw-trein’ gaat rijden mee te nemen in het plan. In januari 2018 zal er een testrit plaatsvinden.

Er komt nog één sheet aan de orde: Platform Bedrijven Utrecht West, de werkplaats van de Provincie Utrecht. Marleen van Dam geeft een toelichting. In de startbijeenkomst Ruimtelijke Economische Strategie van de provincie Utrecht is door het platform aandacht gevraagd voor het belang van de maakindustrie voor deze regio m.n. op gebied uitbreidingsmogelijkheden en beschikbaar krijgen en houden van gekwalificeerd technisch personeel. Inès Wesselingh voegt hieraan toe dat we als regio die middag een prijs hebben gewonnen voor de beste pitch.

3. Presentatie over Nieuwe Vervoersconcepten door Marco van Burgsteden van CROW 

Marco van Burgsteden houdt zijn presentatie. Hij gaat in op de logistiek van de binnenstad, maar ook op de Agro-logistiek. CROW is een kennisplatform. Een belangrijk onderwerp is de toekomst van de stedelijke mobiliteit. Ook presenteert hij een filmpje over het project WEpod (een voorbeeld van zelfrijdend vervoer). Hij geeft veel stof tot nadenken. Zijn advies aan een ieder is: ‘think outside the box’ en zoek met elkaar naar oplossingen. Samenwerken is essentieel, opleggen door de gemeente werkt niet. Zijn advies aan de gemeente is: wees creatief met kaders en waar een wil is, is een weg.

Vanuit de BVO wordt gesteld dat het voor mensen soms lastig is om standaard concepten opzij te zetten en dat het dan moeilijk is om er samen uit te komen. Marco van Burgsteden beaamt dit en geeft aan dat dit te maken heeft met begrip. Hij stelt dat een BIZ een plaats kan zijn om elkaar te treffen en op deze manier afspraken te maken.

Marleen van Dam stelt aan de orde het afscheid van Peter Ewalts en bedankt hem voor de goede samenwerking. Op zijn beurt bedankt hij alle aanwezigen voor het gestelde vertrouwen en wenst de werkgroepen veel succes toe. Hij is vanaf 1 november begonnen als accountmanager binnenstad in Woerden.

Inès Wesselingh deelt mede dat de nieuwe jr. accountmanager/ medewerker Economische Zaken bekend is, deze medewerker start begin 2018. Volgend jaar zal er weer een nieuwe bijeenkomst worden georganiseerd. De datum wordt zo spoedig mogelijk geprikt.

4. Ter informatie: verslag van bijeenkomst van 1 juni 2017 

5. Afsluiting door Marleen van Dam 

Marleen van Dam sluit de vergadering om 22.00 uur.

Klik op onderstaande items om de betreffende presentaties te downloaden als pdf bestand: 

– presentatie gemeente Oudewater
– presentatie werkgroep Arbeidsmarkt
– presentatie werkgroep Wonen
– presentatie werkgroep Nieuwe vervoersconcepten (niet beschikbaar)
– presentatie ‘Touw-trein’
– sheet Platform Utrecht West
– presentatie CROW